APOCALYPTO

APOCALYPTO

7.0

Filmová recenzia



Nový filmársky počin herca a režiséra Mela Gibsona, Apocalypto, konfrontuje diváka so zaujímavou dilemou. Až urážlivo primitívny príbeh, bez problémov zhrnuteľný do dvoch viet, je obalený priemernou umeleckou víziou a dokonalým technickým prevedením. Film tak exceluje v doméne dnes už skoro zabudnutej – úplným premiestnením diváka do umelo vytvoreného sveta a opantaním jeho zmyslov zobrazením cudzích kultúr a zvykov. Ostáva teda na čisto subjektívnom hodnotení diváka, či mu absencia komplikovaného príbehu a komplexných postáv vadí natoľko, aby mu ju fantastický filmový svet mayskej civilizácie nevynahradil ...

Apocalypto Apocalypto

Apocalypto začína idylicky a jednoducho. Jaguária Tlapa (Rudy Youngblood) je členom yucatánskeho kmeňa poľovníkov, žijúcich v Mezoamerike niekedy okolo roku 1520. Spolu so svojím synom a tehotnou manželkou (Dalia Hernandez) si žijú pokojným, skoro až romantickým životom v džungli. Táto idyla je ale čoskoro násilne zničená vpádom vyspelejších Mayov, ktorí pozabíjajú väčšinu kmeňa, znásilnia ženy a zvyšných mužov odvlečú do otroctva. Jaguárovej Tlape sa podarí v poslednom momente ukryť manželku so synom v prázdnej studni, skôr ako je sám polapený. Spolu so svojimi súkmeňovcami je následne odvlečený do jedného z mayských miest, kde majú byť ako otroci obetovaní bohom. Tesne pred obetou nášho hrdinu však dôjde k zatemneniu slnka, čo si Mayovia vyložia ako znak bohov, že sa dostatočne nasýtili krvi, a preto rozhodnú, že zvyšní otroci budú použití „iba“ ako tréning pre mayských bojovníkov. Tu sa Jaguárovej Tlape podarí utiecť a tak začína divoké prenasledovanie a preteky s časom – Jaguária Tlapa sa musí dostať ku svojej rodine skôr, ako sa vďaka dažďom utopí, kým on sám je prenasledovaný mayskými bojovníkmi, keďže pri úteku zabil syna ich vodcu ...

Príbeh je, napriek môjmu dlhšiemu opisu, až nepríjemne hlúpy. V podstate sa jedná o jednoduchú naháňačku, kde sa hrdina musí dostať z bodu A do bodu B. V ceste mu stoja nielen nepriatelia, ktorých jedného po druhom zabíja á la Rambo, ale aj nástrahy divokej džungle a jeho vlastná neistota. Tento sled udalostí je naťahovaný na viac ako dve hodiny filmu, čo hlavne ku koncu začína pôsobiť trápne. Nebyť občasných pôsobivých akčných vložiek – ako naháňačky s jaguárom (síce pomerne nereálnej), ktorá patrí k vrcholom filmu, či vyvraždeniu dediny – alebo zaujímavého „zvratu“ ku koncu, zmutovalo by Apocalypto na bezduchú a citovo prázdnu sekvenciu záberov behu a skákania v džungli. Zároveň nechýba typická hollywoodska štruktúra a schematizmus deja, nalinkovaná identifikácia s hlavou (samozrejme) výrazne kladnou postavou, dôležitá motivácia hlavného hrdinu (záchrana rodiny a rodina ako taká) a pár klasických klišé, spomalovačiek a záchran v poslednej sekunde...

Apocalypto Apocalypto

Absencia prepracovaných postáv, alebo inej ako logickej zmeny ich správania nekladie veľký dôraz na herecké výkony. A je pravdou, že väčšina rolí je obsadená nehercami alebo aspoň debutujúcimi hercami. Napriek tomu treba vyzdvihnúť práve výkon Rudyho Youngblooda a Dalie Hernandez, ktorí v rámci možností podali dobré výkony. Práve premena Jaguárovej Tlapy z bojácneho otroka na bojujúceho hrdinu, čím bližšie bol k „lesom, ktoré pozná“, sa stala jedným z najsilnejších momentov filmu. Režisérsky sú akčné scény zvládnuté dobre, ale nie vynikajúco – tu som od Gibsona-režiséra očakával viac. Jeho režisérska prvotina, Statočné srdce, bola oproti Apocalypto celkovo kompaktnejšia, atraktívnejšia a lepšie zvládnutá. Rovnako mi veľmi vadila hudba, respektíve jej absencia - Gibson tu znova stavil na Jamesa Hornera, ktorý už k spomínanému Statočnému srdcu skomponoval jeden z najkrajších soundtrackov, aké poznám. Tentoraz mu to však nevyšlo. Horner zbytočne a antiklimaticky drží hudbu minimalistickú a v tých pár momentoch kedy predsa zaznie, je prislabá na emočné obohatenie príbehu. V spojení s primitívnym a citovo prázdnym príbehom, tak vzniká až dojem dokumentárnej autenticity, čo je prekvapivo najväčším pozitívom snímky.

Tento dojem je samozrejme ešte utvrdený jazykom filmu – podobne ako v Umučení Krista, aj v Apocalypto vsadil Gibson na dávno zabudnutý a nepoužívaný jazyk. Celý film je nahovorený v yucatec-mayskom jazyku a spolu s vynikajúcimi produkčnými hodnotami je fantastickou sondou do života dávno zničenej civilizácie. Napriek všetkým chybám a nepresnostiam, ktorých sa Gibson a jeho spoluscenárista Farhad Safinia dopustili (a za ktoré boli príslušne kritizovaní) ostáva Apocalypto dokonalým výpravným filmom. Dávno sa mi nestalo, aby si film udržal moju pozornosť nie príbehom a postavami, ale výpravou a zobrazením mne neznámeho sveta. Či už ilustrovanie života lovcov a zberačov plodov tej doby, alebo mayských miest a chrámov, každá sekunda filmu dýcha tajomstvom a starou, stratenou kultúrou. Aj toľko pranierované násilie a doslovne potoky krvi nepôsobia samoúčelne a ukrivďujúco, ale logicky a prirodzene. Tak sa z primitívneho príbehu stáva pútavý a veľmi zaujímavý film iba vďaka zobrazenému svetu a kontextu diania, nie kvôli dianiu samotnému.

Apocalypto Apocalypto

Mel Gibson v poslednej dobe upútava viac svojou osobou ako svojím umením – aj keď to od Umučenia Krista tiež nebolo bez kontroverzie. Kto sa však dokáže preniesť cez jeho výroky a dokáže zhodnotiť jeho dielo očistené od kontroverzie jeho osoby, zistí, že Gibson je raritou medzi hollywoodskymi hviezdami. Málokto využíva všetky možnosti celosvetovej slávy a s tým spojených finančných prostriedkov na splnenie svojich kinematografických vízií tak plnohodnotne a konštantne, ako práve on. V dnešnej dobe plnej braku, ktorý je akoby pásovo vyrábaný v Hollywoode, je osobná vízia a netradičnosť Apocalypto jeho najsilnejším pozitívom. Možno to pre väčšinu nie je dôvod na návštevu kina, pre mňa je však odlišnosť tohto „béčkového filmu s áčkovou produkciou“ spolu s fantastickým svetom, ktorý zobrazuje, dostatočný dôvod na vyššie hodnotenie.


Apocalypto (USA, 2006, 139 min.)
Réžia: Mel Gibson. Scenár: Mel Gibson, Farhad Safinia. Kamera: Dean Semler. Hudba: James Horner. Hrajú: Rudy Youngblood, Dalia Hernandez, Jonathan Brewer, Morris Birdyellowhead, Carlos Emilio Baez


autor Marek Vojtko 15.2.2007
Kinema
7.0
Diváci
6.2
Ohodnotiť

Žner: Akcia/Dobrodružný
Minutáž˝: 139 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2006
Homepage www

Premiéra: 8.12. 2006
Premiéra SK: 15.2. 2007
  • Profil: Mel Gibson (22.02.2007 0:10:51)
  • Gibson pripravuje Apocalypto (31.10.2005 17:20:37)
  • Gibson pripravuje Apocalypto (03.08.2005 22:35:57)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Diváci
    6.2
    Ohodnotiť

    Žáner: Akcia/Dobrodružný
    Minutáż˝: 139 min
    Krajina: USA
    Rok výroby: 2006
    Homepage www

    Premiéra: 8.12. 2006
    Premiéra SK: 15.2. 2007
    0 z 10
    0 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    NAJČÍTANEŠIE
    |DUNA: ČASŤ DRUHÁ
    1
    hodnotenie 9/10
    |OHNIVÁ OBLOHA
    0
    hodnotenie 7/10
    |DARKLAND: NÁVRAT
    0
    hodnotenie 4/10
    |DOKONALÉ DNI
    0
    hodnotenie 9/10
    |ŠTYRIA MALÍ DOSPELÍ
    0
    hodnotenie 7/10
    |MILUJE MA, NEMILUJE MA
    0
    hodnotenie 6/10
    |MAMACRUZ
    0
    hodnotenie 7/10
    |IRON CLAW
    0
    hodnotenie 7/10
    |NA CESTE S MAMOU
    0
    hodnotenie 8/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 50476
    02 |
    návšt. 11232
    03 |
    návšt. 6387
    04 |
    návšt. 5029
    05 |
    návšt. 4829
    06 |
    návšt. 3812
    07 |
    návšt. 4039
    08 |
    návšt. 2951
    09 |
    návšt. 1913
    10 |
    návšt. 1868
    REBRÍČEK US
    01 |
    $82,0 mil.
    02 |
    $7,4 mil.
    03 |
    $3,9 mil.
    04 |
    $3,2 mil.
    05 |
    $3,2 mil.
    06 |
    $2,5 mil.
    07 |
    $2,1 mil.
    08 |
    $1,7 mil.
    09 |
    $1,4 mil.
    10 |
    $1,1 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.