JEDNÉ NOCI V JEDNOM MĚSTĚ

JEDNÉ NOCI V JEDNOM MĚSTĚ

5.0

Filmová recenzia



Jeden z tvorcov Fimfára 2 sa vydáva na samostatnú cestu s niekoľkými poviedkami s bábkami v hlavnej úlohe. Potvrdí svoje kvality?

Jan Balej vytvoril pre druhé Fimfárum jednu z poviedok (Moře, strýčku, proč je slané?) a teraz prichádza s cca hodinovým filmom s tromi poviedkami rozdelenými na ďalšie epizódy či časti. S výnimkou prostrednej poviedky nás pozýva do pochmúrneho sveta s hustou atmosférou českej metropoly, kde študuje ľudské charaktery alebo podivné miesta, v ktorých žijú.

Náplňou pomerne ambiciózna poviedka Ulity je sondou do života obyvateľov jedného domu. Nikto ho nechce a v skutočnosti ani nenavštevuje, pretože vyjsť s domácimi nie je ľahké vzhľadom na ich záľuby a až úchylné aktivity, ktoré tu skryté v bezpečí svojho obydlia predvádzajú. Silné individuality akoby sa predháňali v absurdných hobby – blší cirkus s nie príliš živým hmyzom, lov na medveďa v obývačke (holt, pán má rad loveckú sezónu v každom prostredí), muž obľubujúci zvláštne rituály s mŕtvymi psami a prípadne aj príslušníci cudzích etník či obyčajný narkoman rád skloňujúci kokaín a platobnú kartu vo všetkých smeroch. 

Jedné noci v jednom městě Jedné noci v jednom městě

Druhá poviedka Větvička a Ploutvička razantne mení atmosféru celého filmu, keď nastolí obraz zo života dvoch susedov v priebehu štyroch období. Zaujímavosťou je, že hlavnými hrdinami je niekoľkometrová jabloň a kapor. Dvojica prechádza zábavnými i smutnými chvíľami, no napriek prvotnému rozdielu ponúka príjemné pocity pri pučiacej jari, strhujúcich letných momentoch či vianočnej melanchólii. Temnosť si tu vybrala s výnimkou niekoľkých snových sekvencií voľno a ľahší tón je prekvapivo oveľa sugestívnejší ako v predchádzajúcej poviedke s množstvom rozmanitých charakterov.

Finálna poviedka zhodná s názvom celého filmu (Jedné noci v jednom městě) je obsahovo najrozdrobenejšia, hoci sa skladá iba z troch príbehov v okolí zapadnutého námestia. Extravagancia z prvej poviedky sa opakuje a znásobuje vo viacerých podaniach – ak vás zaujíma, čo sa stane, keď si hluchý človek prišije cudzie ucho, navštívite kaviareň so zastaveným časom alebo nadobro prepadnete opojeniu spojenom s absurdným blúznením. Abstraktné podanie tu dosahuje maximum, dá sa povedať, že sa snaží o vyvrcholenie celého filmu a miestami tlačí na pílu všakovakých žánrov ako napríklad poetického hororu.

Bolo by vhodnejšie analyzovať každú poviedku samostatne, no to by museli byť v takej podobe uvedené aj do kina. Lenže Balej nám ich predkladá v celovečernom filme, pri ktorom síce stopáž neprestrelil, ale aj tak sa zdá byť v konečnom dôsledku ťažko únosná. A pretože dosahuje iba 67 minút, je zrejmé, že chyby resp. nedostatky treba hľadať inde. Obsahové vyznenie je dosť náročné vzhľadom na tri poviedky rozdrobené v prvej a tretej časti do troch či viacerých epizód. Spolu je ich takmer desať a hľadať medzi nimi obsahové spojivo je vskutku náročné. Preto je potrebné predsa len vrátiť sa k poviedkam a až potom k celku.

Jedné noci v jednom městě Jedné noci v jednom městě

Ulity sa snažia viac-menej vsugerovať myšlienku, že ľudia i zvieratá žijú viac osamelo ako by dali prednosť symbióze alebo si pomáhali navzájom a hľadali spoločné ciele. Môže to byť smutné a táto spoločná myšlienka môže v množstve bizarností zapadať a vy si budete musieť náramne namáhať um, aby ste ju v štyroch piatich podivných segmentoch našli, ale je tam, resp. aspoň ja som ju našiel a tým pádom potvrdil jej existenciu. V tejto časti sa dočkáme viacerých zaujímavých filmárskych kúskov ako napríklad variabilnej kamery. Celkový dojem sa pohybuje niekde na úrovni 6/10.

Větvička a Ploutvička je úplne inou šálkou kávy. Mieru bizarnosti trošku tlmí a napriek prvotne zvláštnemu priateľstvu je zaujímavou a hrejivou ukážkou priateľstva v priebehu jedného roka. Oproti prvej poviedke vzbudzuje úplne iné pocity, hoci s jednou nocou či jedným mestom nemá spoločné prakticky nič. Je však paradoxne najlepšia (7/10), pretože po nej sa film ponára...

...do skutočnej Jedné noci v jednom městě a má vyvrcholiť. Schválne píšem, že má, pretože posledná trojica mini príbehov je do jednej poviedky dosť násilne spojená a hoci sa tu určité pointy nachádzajú (vrátane určitého prekvapenia), konzistencia finále nie je príliš silná a potvrdzuje sa tu celkový rezultát filmu prameniaci z celej ťažkopádnej hodinky či z každej minútky (pokus o finále – 3/10).

Jedné noci v jednom městě Jedné noci v jednom městě

Forma tu jednoznačne prebíja obsah. Ten nie je príliš vrstevnatý a dokonca práve v poslednej tretine filmu ani zaujímavý a miestami sa vám môžu opakovať niektoré zámery a postupy z prvej tretiny. Ak by ste videli každú poviedku samostatne, napríklad v televízii, zvládli by ste ju vydýchať bez problémov. Ale film ako celok má problém, ktorý si zapríčinil sám... Vloženie prostrednej poviedky s inou atmosférou pomáha po dobu jej trvania. Kvalita sa zvyšuje, tempo trošku zrýchľuje. A potom príde finálna časť, ktorá je strašne zdĺhavá, neprinesie už nič nové a naopak, film odkopáva do samoúčelných momentov. Je skutočne prekvapivé zistiť, že aj 67-minútový film sa dokáže neskutočne vliecť a počas celej stopáže zaujať iba niekoľkými pohybmi kamery či nápadmi. Bábky sú animované slušne, to určite áno, ale tam formálna časť nadlho končí. A pretože obsah je dosť slabý a rozhodnutie necháva na divákovi, ktorý sa medzitým dokázal podaním mierne otráviť, má často problémy aj so svojou formou. Nehovoriac o skupine divákov zbožňujúcej bábkové filmy iného druhu (napríklad Tima Burtona) – tá môže byť podaním nemilo prekvapená a ťažko film dopozerá vôbec do konca.

Jedné noci v jednom městě je papierovo zaujímavý kúsok snažiaci sa nadviazať na dvojicu filmov Fimfárum, no jeho zvláštny, nepatrične kontrastný, rozdrobený a schválne zakrytý obsah snahu rozbíja a aj po stránke formy je skôr miernym sklamaním ako sviežim závanom do českej či svetovej kinematografie, kde hlavnú rolu hrajú bábky.


Jedné noci v jednom městě (ČR, 2007, 74 min.)
Réžia: Jan Balej. Scenár: Jan Balej, Ivan Arsenjev. Kamera: Miloslav Špála. Hudba: Tadeáš Věrčák. Animácia: Alfons Mensdorff Pouilly. Námet: Jan Balej, Ivan Arsenjev. Literárna spolupráca: Michal Bureš


autor Michal Korec 4.9.2007
Kinema
5.0
Diváci
10
Ohodnotiť

Žner: Animovaný
Minutáž˝: 74 min
Krajina: ČR
Rok výroby: 2007

Premiéra:
Premiéra SK: 9.8. 2007
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
10
Ohodnotiť

Žáner: Animovaný
Minutáż˝: 74 min
Krajina: ČR
Rok výroby: 2007

Premiéra:
Premiéra SK: 9.8. 2007
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
0
hodnotenie 5/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|PRIŠLA V NOCI
0
hodnotenie 7/10
|ROZTÁPANIE
0
hodnotenie 8/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
|KUNG FU PANDA 4
1
hodnotenie 6/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.