HAPPY HAPPY

HAPPY HAPPY

5.0

Filmová recenzia



Ďalším trpko-sladkým dielkom severskej kinematografie, ktoré sa pod vedením Asociácie slovenských filmových klubov predstaví tuzemskému divákovi je snímka s chytľavo pozitívnym názvom Happy happy.  Debutujúca nórska režisérka Anne Sewitsky a scenáristka Ragnhild Tronvoll sa ženským pohľadom zamerali na partnerské spolunažívanie s prímesou irónie a severského humoru. Viac ako optimizmom prekypujúci distribučný názov film vystihuje ten pôvodný - nórsky Sykt lykkelig, ktorý možno (voľne) preložiť ako "Neskutočne šťastná".

Usmievavá Kaja žije s manželom Erikom a synom Theodorom idylickým rodinným životom na samote, ďaleko od rušného mestského života i ďalších ľudí. Všetko sa ale zmení, keď sa do domu v blízkom okolí nasťahujú noví nájomníci. Sigve, Elisabeth a ich adoptívny syn Noa zosobňujú Kajine nesplnené sny. Svoju prítomnosťou jej dodávajú odvahu prekonať hranice vlastného života a posunúť sa ďalej.  Slepý obdiv i partnerská dokonalosť, ale skrývajú svoje tajomstvá, ktoré sa postupným susedským zbližovaním vyplavia na povrch.

Hlavná hrdinka na prvý pohľad oplýva bezstarostnosťou a spokojným rodinným životom. Čím pohodovejšie sa mladá, pohľadaná učiteľka nemčiny a výtvarnej snaží pred okolím vystupovať tým viac jej široký úsmev mrzne v neprirodzený kŕč maskujúci nevydržateľné muky. Kaja spoločne so svojim manželom predstavujú starousadlí pár, fungujúci v chladnom citovo vyprázdnenom vzťahu. Rané bozky sa v ich podaní menia na rutinu a nočne objatia budia odpor podnecujúci nenávisť.  Impulz k uvedomeniu si vlastných potlačených nedostatkov manželského spolunažívania vnesú do ich domácnosti nový susedia. Láskou prekypujúci Sigve a Elisabeth nastavia Kaje a Erickovi zrkadlo úspešne fungujúceho páru s ktorým sa druhá strana začne silne konfrontovať. 

Happy Happy Happy Happy

Sewitsky sa vo svojom filme zameriava na  problémy manželstva (a života v dvojici celkov) ako je strata záujmu o partnera či nevera. Na jednom konci je Kaja s Erikom zosobňujúci negatíva partnerstva ako zovšednenie a arogantné opovrhovanie partnerom. I napriek chvíľkovej hyperbolizácii možno v ich prípade hovoriť o manželstve „na oko“, bez lásky.  Elisabeth a Sigve naopak predstavujú „novú  krv“ plnú vrúcnych prejavov emócii  a vzájomného porozumenia.  Očarovanie čerstvo prisťahovanými susedmi jej teda na mieste. Tam kde si  dvaja nedokážu pomôcť sami musí vstúpiť niekto tretí, aby vyhasnuté city Kaji a Erika opäť prebudil k životu. Sila severskej kinematografie netkvie len v obraze drsného premenlivého podnebia, ale i v mrazivej reálnosti príbehu, čo ide ruka v ruke s neopozeranými, (v našich zemepisných šírkach) neznámymi hereckými tvárami. Happy happy predstavuje realisticky presvedčivý príbeh aký sa môže stať komukoľvek, kdekoľvek na svete.  Výrazne postavenie sa v snímke dostáva hudba.

Happy Happy Happy Happy

Mužským kvartetom  vstupujúcim do príbehu mimo líniu deja sa film otvára, cyklicky uzatvára i rozdeľuje  do niekoľkých celkov, stupňujúcich vývoj partnerských vzťahov.  Hudba figuruje i v samotnom rozprávaní. Spevokol  sa stane miestom splneného sna a zároveň sa v jeho priestoroch sa odohrá jeden z podstatných zlomov posúvajúcim dej i postavy dopredu. Všetko napokon vyvrcholí Kajinim slávnostným sólom demonštrujúcim jej osobné vnútorne prezretie.

Pre Annu Sewitsky je to (zatiaľ) len prvý kontakt s veľkým plátnom a preto pri niekoľkých zbytočných absurditách či nasilu implantovaných scénach a postavách, dokáže divák jedno očko privrieť. Oveľa ťažšie sa mu bude znášať Kajina kŕčovitosť a preexponovaný milostný trojuholník ak sa momentálne nenachádza v tom správnom psychickom rozpoložení, aké od neho snímka vyžaduje. Titul Happy happy patrí medzi diela ktoré neurazia, ale zároveň ani nenadchnú, ak teda práve nepociťuje partnerské odcudzenie vo vlastnom vzťahu, či vo svojom okolí.


Sykt lykkelig (Nórsko, 2010, 88 min.)
Réžia: Anne Sewitsky. Scenár: Ragnhild Tronvoll. Kamera: Anna Myking. Strih: Christoffer Heie. Hudba: Stein Berge Svendsen. Hrajú: Agnes Kittelsen, Joachim Rafaelsen, Maibritt Saerens, Henrik Rafaelsen, Oskar Hernaes Brandso, Ram Shihab Ebedy, Heine Totland 


autor Zuzana Štefunková 7.5.2012
Kinema
5.0
Metascore
5.9
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 88 min
Krajina: Nórsko
Rok výroby: 2010

Premiéra: 5.11. 2010
Premiéra SK: 19.4. 2012
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
5.9
Diváci
-
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 88 min
Krajina: Nórsko
Rok výroby: 2010

Premiéra: 5.11. 2010
Premiéra SK: 19.4. 2012
0 z 10
0 z 10
6 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|SMRŠŤ
0
hodnotenie 5/10
|GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
1
hodnotenie 5/10
|ZÓNA ZÁUJMU
0
hodnotenie 8/10
|OPIČÍ ČLOVEK
0
hodnotenie 7/10
|PRIŠLA V NOCI
0
hodnotenie 7/10
|ROZTÁPANIE
0
hodnotenie 8/10
|VYSVETLENIE NA VŠETKO
1
hodnotenie 7/10
|KUNG FU PANDA 4
1
hodnotenie 6/10
|SAMOTA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.