Najúspešnejší filmový polrok v dejinách samostatnej slovenskej republiky

Marcel Šedo | 10.7.2017



Obzvlášť úspešný rok pre slovenský film sa prehupol do svojej druhej polovice a tak nastal čas si aspoň trochu zrekapitulovať, čo sa počas neho udialo. Najčastejšie spomínané bývajú, samozrejme, tržby. Aj napriek festivalovým úspechom a priaznivým kritikám, trpel slovenský film dlhodobo diváckym nezáujmom.

S rozvojom žánrovej kinematografie sa však aj v tejto oblasti začína karta postupne obracať smerom k lepšiemu. A tak tu máme filmy, ako Všetko alebo nič, Únos alebo Cuky Luky film ktoré dohromady navštívilo zhruba 727 tisíc divákov. Rastúci záujem o slovenské filmy sa však odrazil aj na tržbách menej komerčných titulov. Česko-slovenskú koprodukciu Masaryk navštívilo 54 tisíc divákov a psychologickú drámu Špina do dnešného dňa 30 tisíc divákov (tu môžeme očakávať ešte o niečo vyššie čísla). Spomenúť treba aj veľmi vysoké tržby snímok Masaryk a Všetko alebo nič v českých kinách.

Oháňať sa len číslami je však v prípade umenia vždy tak trochu ošemetné. Slovenské filmy však bodujú aj na festivaloch. Za azda najväčší úspech môžeme považovať ocenenie z Berlinále, jedného zo štyroch najvýznamnejších festivalov na svete, pre slovenský film Piata loď. Tá získala aj mimoriadne priaznivé kritiky a tak tu máme jednoznačného favorita na ocenenie Slnko v sieti.

Ďalším ohromným úspechom je aj prítomnosť majoritne slovenskej snímky Out v súťaži Un Certain regard na festivale v Cannes. Síce neuspela, ale treba dodať, že toto sa zatiaľ nepodarilo žiadnemu slovenskému filmu. Na práve skončenom Karlovarskom festivale získal Peter Bebjak ocenenie za najlepšiu réžiu za svoj film Čiara a rozhodne treba spomenúť aj enormný úspech Masaryka na Českých levoch.

Ďalší polrok síce nesľubuje až takú masívnu divácku alebo festivalovú nádielku, ale rozhodne môžeme očakávať zaujímavé čísla práve od filmu Čiara a azda aj od ďalších dvoch pripravovaných žánrových snímok – trilerov Strach a zatiaľ bezmenného titulu. Do slovenských kín sa však už čoskoro chystajú aj filmy Out a Lehotského Nina, ktoré potešia skôr kritikov a artových divákov. Teraz už môžeme skutočne bez preháňania povedať, že slovenská kinematografia vstala z mŕtvych (v porovnaní s obdobím do roka 2010) a postupne sa dostáva do povedomia slovenských i zahraničných divákov.




login facebok



ISSN 1336-4197 Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /  
contact: sector@sector.sk

Pre vstup na plnú web stránku kinema.sk, kliknite sem www.kinema.sk.