Sobota na MFF BA: Tri dobré filmy a najmä Tri billboardy v Missouri

Sobota býva na festivale bežne silná, súťaž sa rozbieha naplno, diváci si našli prvých favoritov, no pred sebou majú ešte niekoľko kvalitných filmov. Ťažko sa

pridal Michal Korec 13.11.2017 o 17:11

Sobota na MFF BA: Tri dobré filmy a najmä Tri billboardy v Missouri


Sobota býva na festivale bežne silná, súťaž sa rozbieha naplno, diváci si našli prvých favoritov, no pred sebou majú ešte niekoľko kvalitných filmov. Ťažko sa skladá program, keď bežia aj štyri filmy paralelne, takže treba skúšať, čo by mohlo zaujať. Ťažiskom soboty boli pre mňa očakávané oscarové Tri billboardy v Missouri, no do vlastného programu som zaradil aj jeden dokument a mexickú drámu.

Tvoja koža, taká jemná (Kanada)

Bola by škoda vynechať na MFF filmy Denisa Coté, ktorý sem prišiel s celou prehliadkou. Najnovší počin sa zameriava na kult kulturistov a Coté si vyberá šesticu chlapíkov, ktorí venujú rysovaniu tela prakticky celý svoj život. Tvoja koža, taká jemná je dokument bez deja, sledujeme skôr mikropríbehy a skladačky chlapíkov, ich denné režimy a fungovanie v civile. Prvá polhodina je dosť monotónna a môžu sa nám muži mýliť, no postupne si ich priraďujeme a spoznávame aj ich ďalšie línie. Nikde nie je povedané, čím sa živia (jeden možno wrestlingom, druhý niekde musí pracovať, nemá veľa času na vlastné dieťa) a či robia vo voľnom čase aj niečo iné. Skôr je vidieť ako ich koníček opantal a naplno sa usadil v ich životoch, takže sú ochotní zariskovať najmä v súkromí, vo vzťahoch či výchove detí.

Málokto sa tu dozvie niečo nové a pravidelní návštevníci posilky azda budú prikyvovať, že to takto funguje. No presah, ktorý kulturistika u tejto šestice dosiahla, je už hrozivý, lebo ich život sa mení na strašne monotematické bloky, kde popri hltaní pilúl, výživy a povinného jedálnička ostáva čas iba na činky, opaľovanie sa či predvádzanie svalov. Niekde kultu prepadlo aj ich okolie, inde ešte odoláva. Na príklade kulturistiky možno vidieť, že šesť chlapíkov je v jadre partiou dobrákov, no podriadili jej úplne všetko. A súčasne môže byť reflexiou aj iných závislostí, pretože je jedno, či niekto prepadol kultu tela, videohrám alebo inej záľube, keď ho postupne hltá celého. Filmu úmyselne chýba napätie a nie je príliš dramatický, o to sa pomalšie sleduje. No v jadre je dobrou sondou do života makačov.

Abriline dcéry (Mexiko)

Klasický zástupca festivalových filmov ponúka spočiatku milú drámu o tom, ako sa 17-ročná Valeria stane mladou mamičkou. Jej frajer Mateo (rovnako má 17) je odhodlaný postarať sa o dcérku, hoci by mal skôr študovať. Nečakaná pomoc prichádza od vlastnej matky, ktorá Valeriu prekvapivo nekára, no podporuje. Situácia sa po čase však začína meniť, keď mama začne brať do vlastných rúk rozhodnutia nielen o výchove, ale životoch celej rodiny. Málokto jej dokáže vzdorovať, takže kolorit sa rozpadá.

Z popisu i ukážky čakáte obrovskú drámu hneď na začiatku, no Abriline dcéry majú prekvapivo iné usporiadanie. Najprv sledujeme s napätím, čo zle sa stane, no nič neprichádza. Prechod si pýta čas, no my ho zatiaľ využijeme na spoznávanie postáv a ich charakterov. Po polovici prídu vážne momenty, čo už divák netuší. Je pútavé vidieť, ako sa postoje a správanie postáv niekoľko ráz menia. Divák sa naplno ponára do duševného stavu Valerie, Matea i matky, pričom sa snaží pochopiť ich konanie. To je rýchlo prevrátené do nepochopiteľných momentov i vyhranených situácií, ktoré majú ďaleko od usporiadanej výchovy. Maličké dieťa trpí niekde medzi sebeckými a zúfalými postavami. Načrtnutá situácia, ako môžu deti vychovávať deti je využitá pre inú naráciu. Pokojné chvíle na pláži v Puerto Vallerta strieda ruch veľkomesta, tvrdohlavé odhodlanie postavy, ktorá stráca sympatie a rieši zúfalo nové situácie. Divák si ťažko bude hľadať favorita, komu držať palce, skôr neveriaco sleduje, kam sú postavy ochotné sa dostať a ako konajú. Malý film s veľkými, hoci občas aj emóciami.

Tri billboardy v Missouri (USA)

Po dvoch dňoch jasný favorit, ktorý dokázal, prečo je jedným z hlavných favoritov oscarovej sezóny. Martin McDonagh napísal vynikajúci scenár (jasná nominácia na Oscara) s jednoduchou premisou. Zúfala matka Mildred sa už nedokáže pozerať, ako polícia nekoná v prípade znásilnenia a zabitia jej dcéry, a tak vycapí tri billboardy, kde vyzýva šerifa makať. Celé mestečko drukuje skôr zástupcovi zákona, ktorý je bezmocný vo vyšetrovaní bez stôp. A Mildred je pod útokom – reklamná agentúra jej síce za peniaze pomôže, no sama čelí násilnému vpádu polišov oproti. Je to zdanlivo prehratý boj, kde nezíska ani body v rodine či v okolí, ale nevzdáva sa a billboardy dole dať nemieni.

Na pomedzí drámy a čiernej komédie s absurdnými situáciami a drzými dialógmi ponúka McDonagh aj priestor pre vyniknutie hercov: Frances McDormand je fantastická, nemenej dobrí sú Sam Rockwell a Woody Harrelson, v malých rolách vykročí z tieňa aj Abbie Cornish, Peter Dinklage i Lucas Hedges. Z márneho vyšetrovania a mestských potýčok vyčnievajú najmä pocity smútku, nádeje a sklamaní postáv. Ako bojovať proti strate v živote? Ako sa vyrovnať s minulosťou, nastaviť si novú súčasnosť? Množstvo aktov pomsty nedokáže kompenzovať prázdnotu v nás. McDonagh vynikajúco zachytil atmosféru malého mestečka, no ešte lepšie kruté vyrovnávanie účtov s osudom. Nestavil na náhodu, ale premyslený kolorit postáv, kde každý každého pozná a to ťažšie sa môže zmeniť. V súčasnej ére nenávisti v spoločnosti ponúka istý liek, cez oko čierneho humoru a tragédie mrká na mnohých.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.