Slovenské filmy uvedie prestížny festival krátkych filmov v Oberhausene |
Medzinárodný festival krátkeho filmu Oberhausen patrí k najstarším a najvýznamnejším festivalom krátkometrážnej tvorby. V programe jeho aktuálneho
Medzinárodný festival krátkeho filmu Oberhausen patrí k najstarším a najvýznamnejším festivalom krátkometrážnej tvorby. V programe jeho aktuálneho ročníka sa v sekcii archívnych diel predstaví kolekcia slovenských filmov z obdobia 60. a 70. rokov minulého storočia, ktoré v sebe nesú prvky experimentovania s obrazom aj zvukom. 64. ročník festivalu začne vo štvrtok 3. mája a uvedie diela Hanáka, Jakubiska, Trančíka a ďalších tvorcov. Oberhausenský festival si za dlhé obdobie svojej existencie vybudoval dôležité postavenie medzi festivalmi svojho druhu. Vyznačuje sa filmami, ktoré hľadajú nové formy vyjadrovania, preto je účasť v jeho programe pre každú krajinu úspechom. V sekcii Archívy festival každoročne predstavuje vybrané filmové archívy so špeciálne zostaveným programom a s cieľom upriamiť pozornosť na často opomínanú tému archivovania a reštaurovania krátkych filmov. „Je pre nás poctou mať prezentáciu Slovenského filmového ústavu na takom prestížnom festivale, akým je festival krátkeho filmu v Oberhausene, kde v rovnakej sekcii boli v minulosti odprezentované prestížne svetové filmové archívy ako Academy Film Archive z Los Angeles, BFI National Film Archive, Cinémathèque Française, Eye Film Institute Amsterdam či National Film Center Tokyo,” hovorí pri príležitosti zaradenia kolekcie slovenských filmov do programu Rastislav Steranka, riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ. Slovenskú kolekciu tvorí šesť filmov, sú medzi nimi Voda a práca (1963) Martina Slivku, Prišiel k nám Old Shatterhand (1966) Dušana Hanáka, Fotografovanie obyvateľov domu (1968) Dušana Trančíka, Oko (1968) Juraja Bindzára, Lilli Marlen (1970) Petra Mihálika a Bubeník Červeného kríža (1977) Juraja Jakubiska. „Kolekcia zachytáva najvýraznejšie stopy experimentovania v slovenskej krátkometrážnej tvorbe predovšetkým ,zlatého obdobia‘ 60. rokov, keď sa oslabilo politické zasahovanie a byrokratické riadenie umeleckej tvorby v znárodnenej kinematografii,“ hovorí Martin Kaňuch, šéfredaktor filmologického časopisu Kino-Ikon, ktorý stojí za výberom filmov. „Prvýkrát od povojnového reštartu slovenského filmu v roku 1945 sa najmä u mladých tvorcov začali prejavovať isté experimentálne tendencie – sledovať sa dajú najmä v dielach Dušana Hanáka, Juraja Jakubiska a Dušana Trančíka. Ale aj tvorcovia staršej generácie, ako dokumentaristi Vlado Kubenko či Martin Slivka, začali hľadať iné možnosti práce s filmovým obrazom, hudbou či zvukom, začali objavovať možnosti ako nereprezentovať, nerozprávať – nepoužívať komentár, neilustrovať. K premene uvažovania o filmovom tvare podnecovala tvorcov aj súdobá experimentálna (elektronická) hudba – a aj to bolo jedno z kritérií pri výbere filmov.“ Šestica filmov sa premietne pod názvom Stopy experimentovania v slovenskom krátkom filme a Slovenský filmový ústav ju uvedie pri príležitosti tohtoročného 55. výročia svojho vzniku. V súvislosti s výberom filmov Martin Kaňuch dodáva, že „o progresívnosti krátkej epizódy vývoja krátkeho filmu na Slovensku svedčí jeho napojenie na festival v Oberhausene aj v minulosti, kde sa nielen často hlásil, ale nezriedka dosiahol aj úspech“. Experimentálne filmy z archívnych zbierok Slovenského filmového ústavu budú uvedené v nedeľu 6. mája, na festivale sa predstavia popri vybraných dielach z filmových archívov z Južnej Kórey (ACC Film and Video Archive), Španielska (Filmoteca de Catalunya) a Luxemburska (Cinémathèque Luxembourg). |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Nový slovenský film Pokiaľ ja žijem sa predstavuje trailerom, čakajú ho premiéry v
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Brian Muir, ktorý pracoval na sérii Star Wars prijal pozvánku Fakulty architektúry
- Max prináša podrobnosti o predplatnom pred spustením na Slovensku a v Českej repub
- Kolaps je poctou novinárskej práci i mrazivou ukážkou občianskej vojny - píše Mich
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living Worl
- Národnú filmovú cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej k
- Stále v kurze. Seriál o trampotách skúsenej komičky pokračuje treťou sériou
- Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy
- IF. John Krasinski vystriedal horor za rodinnú komédiu, dorazí k nám koncom mája