Do našich kín prichádza nová krimi-dráma režiséra, herca Clinta Eastwooda

PR | 6.1.2019



 NIKTO NEBEŽÍ VEČNE

„Rodina je najdôležitejšia.  Nezopakujte moju chybu - uprednostnil som prácu pred rodinou.“

V Pašerákovi režisér/producent Clint Eastwood stvárňuje skoro 90-ročného Earla Stona, ktorý si práve začína uvedomovať, že to, čo obetoval počas života - čas strávený s ľuďmi, ktorých miluje - je jediné, prečo sa oplatí obetovať všetko ostatné.

„Earlov rodinný život nie je bohvieaký, pričom stále žije v sebaklame a ostatným vysvetľuje, ako by mali pestovať vzťahy vo vlastných rodinách,“ hovorí Eastwood. „Keď sa teraz pokúša vrátiť sa do rodinného kruhu, nie je to vôbec jednoduché.“

Earl nedokázal splniť sľub, že prispeje na blížiacu sa svadbu svojej vnučky, a preto považuje peniaze za nástroj, ktorým si doslova kúpi ich náklonnosť. Keby aspoň nejaké mal... Celé desaťročia venoval viac pozornosti svojim ľaliovkám ako manželke a dcére, obchod má tak či tak problémy a Earl už pomaly stráca všetko.

Až kým mu do cesty nepríde nezvyčajná ponuka. Keďže strávil roky na cestách z jednej kvetinovej výstavy na druhú, jednou z vecí, nad ktorou si Earl neláme hlavu, je šoférovanie. Kto by ho už len v jeho veku z niečoho podozrieval? Postava inšpirovaná skutočným človekom priviedla scenáristu filmu Gran Torino Nicka Schenka k vytvoreniu ďalšej úlohy pre uznávaného Eastwooda.

„Najúspešnejší drogový pašerák v histórii Sinaloa kartelu bol najmenej do očí bijúci drogový pašerák: 90-ročný chlapík, ktorý cestoval do roboty,“ opisuje Schenk. „Úplne ho milovali.  Popíjali a večerali s ním, nechali mu voľnú ruku.  Odtiaľ som sa teda odpichol.“

Ako filmár a herec, Eastwood zároveň ocenil svet, ktorý Schenk pre Earla vytvoril. „Nick dokáže úžasne vytvoriť postavu, ktorá sa stále niečo učí napriek tomu, že to už je starší muž. Earl má otvorenú myseľ a zaujíma sa o okolitý svet, aj keď sa kvôli tomu dostane do problémov.“

Eastwood si myslí, že najväčšou záťažou pre Earla nie sú drogy ani fakt, že pácha zločin. Vina, ktorú si so sebou nesie, je nákladom, ktorý nedokáže zložiť. Ale pokúša sa o to. „Je v zlej finančnej situácii, potrebuje peniaze, lebo inak stratí domov aj celoživotnú prácu,“ vysvetľuje režisér. „Keď zacíti vôňu peňazí, páči sa mu hrať sa na Robina Hooda, pomáhať iným, odôvodňovať si svoje činy. Je však na nesprávnej strane zákona a to je, samozrejme, nebezpečné - tak pre neho, ako aj pre iných - to mu robí starosti. Páčila sa mi predstava muža s toľkými fyzickými a emocionálnymi prekážkami, cez ktoré si musí preskákať.“

Aj keď sú Eastwood a Earl rovesníci, tu sa podobnosti končia a bolo teda potrebné sa odosobniť a vytvoriť postavu, ktorú stvárňoval. „Prežíval som ten život, aby som ho trochu pochopil. Jeho vášeň pre ľaliovky bola pre mňa nezvyčajná, ale prirovnával som ju k práci môjho starého otca na slepačej farme a na základe neho som si Earla do určitej miery vymodeloval po fyzickej stránke, vrátane chôdze starého muža.“

„Na Clintovi je úžasné, že v 88 musel hrať, že je starší, pretože stále je pri plnej sile,“ smeje sa Bradley Cooper, ktorý hrá vo filme spolu s Eastwoodom. „Clint vyskočí zo stoličky ako klokan, ale Earl to už nedokáže, takže bolo vtipné sledovať, ako hrá človeka v rokoch, keďže on sám je hotový športovec.“

V posledných rokoch sa Eastwood postavil pred kameru len niekoľkokrát, ale Earl ho presvedčil zahrať si znova. „Čítal som článok v New York Times o skutočnom chlapíkovi, ktorým je Earl tak trochu inšpirovaný a pomysel som si, že by to mohla byť zábava hrať niekoho v takom veku - vlastne v mojom veku.  Myslím si, že stále pozorujem, učím sa, tak ako aj Earl. Čím dlhšie kráčate, tým viac si vnímate svoju nevedomosť. Takže len choďte ďalej.“

Okrem Eastwooda figurujú v obsadení aj herci, ktorí už účinkovali pod jeho režisérskou taktovkou, ako napríklad Bradley Cooper, Laurence Fishburne, Michael Peña a Alison Eastwoodová, ale aj zopár hercov z jeho dlhoročného vysnívaného zoznamu, ako napríklad Dianne Wiestová a Andy Garcia. Vychádzajúca hviezda Taissa Farmigová a Ignacio Serricchio dopĺňajú túto pôsobivú zostavu.

Eastwood tvrdí: „Obsadenie je dôležité - každej úlohe chcete dodať istý výraz a priateľské vzťahy počas obdobia spolupráce. Aj keď obsadzujete hercov, ktorých nepoznáte osobne, je dôležité obdivovať ich schopnosti a toto bola skvelá partia na režírovanie aj hranie.“

Súbežne s Earlovým príbehom sa odohráva aj príbeh mužov zákona, ktorí sa snažia vystopovať rozličných kartelových pašerákov - a to predovšetkým najnovší agent Colin Bates.  Cooper stvárňuje agenta z úradu pre kontrolu obchodu s drogami, ktorý v hre na mačku a myš neprestáva naháňať záhadného pašeráka, ktorého nikto nevie vystopovať.  Bates sa ako najnovší článok jednotky snaží vyriešiť prípad, ale aj ukázať nadriadeným, čo dokáže. Tak ako Earl, aj on sa viac venuje práci ako svojej rodine.

Paradoxom je, že keď sa cesty týchto dvoch postáv pretnú, Cooper tvrdí, že „je medzi nimi isté spojenie, chyby, ktoré urobili, fakt, že ani jeden nedával rodinu na prvé miesto. Earl zdôrazňuje Colinovi, aby určite strávil čas, ktorý mu zostáva, so svojou rodinou.“

Práve druhá spolupráca s Eastwoodom pritiahla Coopera k projektu. „Mal som tú česť pracovať s ním na Americkom ostreľovačovi, ale tam nehral,“ hovorí.  „Skutočnosť, že by som si s ním v tomto filme aj zahral, ma hneď presvedčila.“

Cooper si užíval chvíle na scéne s Eastwoodom, ale rád sledoval aj jeho výkon ako divák. „Dvakrát sa mi na pľaci stalo, že som ho sledoval a stále som plakal!“ spomína. „Dokonca raz, keď sme spolu točili scénu a moja postava rozhodne nemala plakať, a ja som sa musel odvrátiť. Bolo to veľmi dojímavé. Je úžasný herec a nehrá tak často, takže si myslím, že každý z nás to považoval za privilégium s ním spolupracovať.“

Pašerák je road movie, zachytávajúca nečakané cesty Earla Stona naprieč krajinou pre drogový kartel. Aby mohol tento príbeh ožiť, spolupracoval Eastwood s hlavným kameramanom Yvesom Belangerom, vedúcim strihu Joelom Coxom, kostýmovou výtvarníčkou Deborah Hopperovou, vedúcim výpravy Kevinom Ishiokom a skladateľom Arturom Sandovalom.

Natáčalo sa prevažne v štáte Georgia a produkčný tím našiel mnohé miesta, ktoré poslúžili ako oblasti Earlovho mesta a okolia. Ishioka hovorí: „Tento príbeh je inšpirovaný životom muža, ktorý sme spracovali, a ja som tak mal voľnú ruku pri vytváraní filmu, vizuálnom stvárnení rozprávania, ktoré vylepšuje príbeh, nastavovaní socioekonomických úrovní každej postavy a mnohom inom. Potrebovali sme, aby Earlovo prostredie odrážalo jeho finančné problémy, ako aj osobu Robina Hooda, ktorou sa v predstavách stáva, keď začne zarábať.“

Malá rodinná farma ľalioviek bola pre Ishioku orieškom. „Nie som žiaden pestovateľ, ale podľa názvu „daylily“ chápem, že každý púčik, ktorý vyrastie, má len jednodňový cyklus,“ hovorí.  „Aby sme mohli vo filme využiť reálne miesto, museli sme vystihnúť optimálny čas roku a dúfať, že počasie bude spolupracovať s naším harmonogramom.“

Zo začiatku nevyzeralo, že všetko pôjde hladko. „Týždeň pred tým, ako sme sa tam dostali, pršalo takmer každý deň a potom, keď prišiel Clint - a vážne nesrandujem - zasvietilo slnko. Večer pred natáčaním tam nebolo ani jednej kvetiny, takže viete si predstaviť ten stres.  Na ďalšie ráno sa otvorili. Efekt Clinta Eastwooda,“ usmieva sa Ishioka.

V Atlante, ktorá je základňou produkčného tímu, sa využilo mnoho ďalších priestorov ako napríklad kancelárie Úradu pre kontrolu obchodu s drogami v Midweste pre postavy Fishburna, Coopera a Peña, miesta ako Marin domov, sála veteránov, priestory Ginninej svadobnej hostiny, motel a iné. Pre scény v pofidérnom kartelovom pneuservise sa presunula produkcia do Nového Mexika a pre Latonovo pôsobivé sídlo zaistili miesto v Las Crudes, prispôsobili pompéznosť a vkus ostentatívnemu kartelovému bosovi.

V príbehu musí Earl vyzdvihovať a doručovať tovar po rozličných amerických štátoch a film sleduje jeho cestu. Kvôli nakrúcaniu v exteriéri sa Eastwood vybral aj s malým štábom na dvoch pikapoch (starom a novom) na skutočný trojdňový výlet ku koncu natáčania.

Eastwood komentuje: „Všetky miesta, ktoré sme navštívili, mali rozličnú motiváciu a charakter. Už som pred tým jazdil po krajine, ale bolo zábavné robiť to pre prácu.“

Pre Earla Stona je šoférovanie hračka. Je to však jeho život, ktorý nevie usmerniť, ľutuje chyby minulosti ako aj prešľapy, ktoré teraz vedome robí, a ktoré snáď zabezpečia nádejnejšiu budúcnosť. Všetko vychádza z dvoch jednoduchých vecí, ktoré však sú v živote najťažšie: rodina a odpustenie. 

Eastwood nadväzuje: „S každým záberom, ktorý urobíte a zakaždým, keď hráte, sa niečo učíte. Rozprávaním príbehov, stvárňovaním, prežívaním dobrodružstiev, riešením problémov... Dáva vám to dojem, alebo pocit o sebe samom, akoby ste to urobili v reálnom živote.  Práve toto je také lákavé na tejto kariére.“

„Earl je muž, ktorý si je vedomý, že sa nezachoval správne voči rodine, ale teraz si uvedomuje, že mu už možno nikdy neodpustia. To je zdrvujúci úder,“ pokračuje. „Vždy si myslíme, že máme čas. Možno nemáme. Ale možno máme. Možno dokonca aj Earl ešte má čas.“




login facebok



ISSN 1336-4197 Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
contact: sector@sector.sk

Pre vstup na plnú web stránku kinema.sk, kliknite sem www.kinema.sk.