Slovenský filmový ústav má na 26. MFFK Febiofest pripravený program

V programe aktuálneho 26. ročníka Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest má Slovenský filmový ústav (SFÚ) ako spoluorganizátor opäť

pridal SFÚ 19.3.2019 o 15:12

Slovenský filmový ústav má na 26. MFFK Febiofest  pripravený program


V programe aktuálneho 26. ročníka Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest má Slovenský filmový ústav (SFÚ) ako spoluorganizátor opäť široké zastúpenie. Filmy zo svojich vzácnych zbierok uvedie v dvoch festivalových sekciách, významne tento rok tiež participuje na príprave aktivít v časti určenej pre filmových profesionálov Industry Days v bratislavskom Kine Lumière. 26. MFFK Febiofest sa v Bratislave koná od 20. do 26. marca 2019.

Solan a Havetta v programe tohtoročného Febiofestu

Febiofest vo svojom programe uvádza každoročne archívne filmy, ktoré formovali smerovanie klubovej kinematografie. V tohtoročnom výbere zahraničných aj domácich filmov v sekcii Zrkadlo minulosti bude v digitálne reštaurovanej verzii uvedený film Petra Solana Prípad Barnabáš Kos (1964), satirická tragikomédia pranierujúca malomeštiacke prežitky, pokrytectvo a intrigánstvo. Rozpráva príbeh Barnabáša Kosa, trianglistu veľkého symfonického orchestra, ktorého nečakane vymenujú za jeho riaditeľa. Skromný hudobník sa spočiatku bráni, no čoskoro pochopí, akými pravidlami sa riadi mechanizmus kariéry, ku ktorému nevyhnutne patrí pochlebovanie a šplhúnstvo jeho kolegov. Solanov film Boxer a smrť (1962) sa na festivale bude spomínať počas prezentácie poľskej publikácie Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe (Poľsko-české a poľsko-slovenské filmové kontakty), ktorá vyšla v novembri minulého roka. Slovenskej kinematografii sú v nej venované štyri z publikovaných textov.

Z archívnych zbierok SFÚ budú mať diváci možnosť vidieť aj snímku Ela Havettu Ľalie poľné (1972), príbeh ľudí hľadajúcich domov, šťastie a svoje miesto v spoločnosti. Dej filmu sa odohráva na slovenskej dedine po 1. svetovej vojne a jeho hrdinami sú vojnoví vyslúžilci, ktorí sa po návrate z vojny snažia dať svojmu životu zmysel, nájsť opäť istotu a lásku. Film sa premietne v sekcii Slovenská filmová krajina ako pocta kameramanovi Dodovi Šimončičovi, ktorý s Havettom ešte ako študent pražskej FAMU nakrútil aj jeho debut Slávnosť v botanickej záhrade (1969). V jeho druhom a poslednom celovečernom filme, ktorý sa stal epilógom československej novej vlny, „čiernobiely obraz dopĺňal farebným tónovaním a dosahoval efekt starých fotografií, spomienkových svetov, formovaných prizmou subjektívneho prežívania udalostí a dotváraných predstavivosťou do pestrých variácií,“ charakterizuje Šimočičov vklad do filmu Daniel Bernát, šéfredaktor mesačníka Film.sk vo festivalovom katalógu.

Festivalovú tému kopíruje aj sekcia časopisu Kino-Ikon

Organizátori Febiofestu si tento rok po prvýkrát zvolili tému, ktorej sa program venuje naprieč sekciami. Téme Zlo sa vo filme neskryje je podriadený aj výber filmov v špeciálnej sekcii Kino-Ikon+, zostavenej z výnimočných titulov filmovej histórie. Do sekcie, ktorá je pripravená v spolupráci s redakčnou radou filmologického časopisu Kino-Ikon, vydávaného Asociáciou slovenských filmových klubov v spolupráci so SFÚ, je zaradený významný undergroundový dokument Ctihodní kati (1977) režiséra Basilia Martína Patina, ktorý v ňom prenikol do zmýšľania a praktík diktatúry generála Franca. Premietne sa aj film Ja, Pierre Rivière, som uškrtil svoju matku, sestru a brata (1976) v réžii Reného Allia, založený na dokumentoch zozbieraných popredným francúzskym filozofom Michelom Foucaultom. Ide o jedinečné a originálne dielo zaznamenávajúce sériu šokujúcich udalostí, ktoré sa odohrali v normandskej dedinke v roku 1835. Sekciu uzavrie celovečerný debut španielskeho filmového rebela Fernanda Arrabala Nech žije smrť (1971), ktorý vznikol ako filmová adaptácia jeho románu Baal Babilonia (1958). V neobyčajne sugestívnej a agresívnej snímke sa reálne príbehy z autorovho detstva v období španielskej občianskej vojny spájajú so surreálnymi predstavami plnými krutosti a sadomasochizmu.

Bohatý program pre filmových profesionálov

Významnou časťou sa SFÚ aj tento rok podieľa na podujatí Industry Days, určenom predovšetkým filmovým profesionálom, producentom a študentom filmových škôl. Zámerom je vytvoriť platformu pre spájanie odborníkov a kohokoľvek, kto sa zaujíma o špecifické témy spojené s produkciou audiovizuálnych diel. Už štvrtý ročník podujatia sa uskutoční v dňoch 25. a 26. marca v Kine Lumière a jeho hlavným pilierom bude opäť prezentácia pripravovaných slovenských filmov Works In Progress. Tento rok sa v nej predstaví celkovo jedenásť projektov, z toho päť hraných, štyri dokumentárne, jedna animovaná dokudráma a jeden krátkometrážny študentský projekt.

Z hraných filmov sa bude prezentovať politický triler Amnestie Jonáša Karáska a filmy Little Kingdom Petra Magáta, Ema a Smrtihlav Ivety Grófovej, Bunker Györgya Kristófa a historická dráma Protiúder Petra Begányiho. Z dokumentov dostali príležitosť prezentovať sa projekty Ako som sa stala partizánkou Very Lackovej, Team Building Adiny Popescu a Iuliana Ghervasa, Ta monarchia Vladislavy Sárkány, The Sailor Lucie Kašovej a tiež animovaná dokudráma Cesta do nemožna Nora Držiaka. Zástupcom študentskej tvorby je projekt Ticho na poli, ticho v dome Štefánie Lovasovej.

Počas dvojdňového podujatia za účasti filmových profesionálov, tvorcov, sales agentov i zástupcov prestížnych medzinárodných filmových festivalov z Toronta, Berlína, Benátok, Varšavy, Karlových Varov a mnohých ďalších budú mať záujemcovia možnosť dozvedieť sa viac o medzinárodných tréningových programoch, určených pre rôzne filmárske profesie a fázy filmovej výroby. Predstavia sa aj v slovenskom audiovizuálnom prostredí už etablované platformy ako MIDPOINT pre vývoj scenárov, Ex Oriente Film pre dokumentaristov, medzinárodný workshop pre dokumentárne filmy v hrubom strihu dok. incubator či vlajkový projekt Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava Emerging Producers, ale aj menej známe programy a rezidencie, ako Pop Up Film Residency, LIM – Less Is More, ACE Producers, Film Spring Open a SOFA – škola filmových agentov, výnimočná jedinečnou cieľovou skupinou, ktorou sú budúci filmoví profesionáli zo strednej a východnej Európy, Nemecka, Grécka, strednej Ázie a republík Kaukazu. Prezentujúci poskytnú účastníkom základný prierez na poli filmového vzdelávania. Na medzinárodnej panelovej diskusii predstaví svoje aktivity a služby Slovenská filmová agentúra, účastníci stretnutia sa budú môcť zoznámiť aj so zástupcami z okolitých regionálnych filmových agentúr, s možnosťami nakrúcania či získania finančných prostriedkov z regionálnych fondov, ako aj s bezplatnými službami Slovak Business Agency.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.